En aquest apartat anem a incloure totes aquelles activitats realitzades per a la classe de Recursos Tecnològics, estiguen o no relacionades amb la Disfonia.
Activitat 6: El comunicador
Activitat 5: Cas Pràctic d'Implant Coclear
Activitat 4: Cas Pràctic de Veu i Parla
El aquesta activitat de classe hem estudiat un cas pràctic exposat per la professora i hem plantejat tantes activitats per a la rehabilitació del mateix com ens ha permès l'hora de classe. Era important utilitzar els recursos tecnològics estudiats a classe per a les activitats, o buscar-ne de nous.
Es tracta d'una xiqueta de 3 anys i 7 mesos d'edat, que cursa 1er d'Educació Infantil, en un centre públic. Ha sigut diagnosticada amb una disglòsia labial com a conseqüència d'una malformació congènita de llavi leporí. Ha sigut operada dues vegades. Es realitza l'avaluació del cas seguent el protocol d'avaluació de disglòsies: anamnesis, avaluació dels òrgans fonoarticulatoris, pràxies, discriminació auditiva, respiració o articulació. A la dreta podem veure un cas de disglòsia per llavi leporí.
Nosaltres hem plantejat 5 objectius amb una activitat per a cadascun, utilitzant els següents recursos: vídeos d''Internet, el SpeechViewer III, el LIM i el Globus III.
Podeu descarregar el PDF amb les 5 activitats que hem pensat al següent enllaç: Caso práctico de Voz y Habla
Activitat 6: El comunicador
Amb l'ajuda de la web ARASAAC hem elaborat un tauler de comunicació de 10 conceptes bàsics i un horari escolar per a la pacient tractada.
La pacient amb la que hem tractat és Paula, una xiqueta de 4 anys amb Trastorn Generalitzat del Desenvolupament no especificat. Paula té un nivell d'activació alt amb hipersensibilitat tàctil i no presenta un retràs elevat a nivell motor. No va manifestar adquisició del llenguatge en ninguna de les etapes de desenvolupament, i desconeguem el nivell de comprensió del llenguatge que té encara que sabem que no respon al seu nom. No utilitza gestos ni mímica, excepte en situacions de necessitat bàsica.
A continuació podeu descarregar el tauler de comunicació i l'horari escolar que hem creat per a Paula amb l'ajuda dels recursos de la web ARASAAC.
També hem elaborat un comunicador electrònic per a Joan, un xiquet de 10 anys amb paràlisis cerebral, amb el programa Fressa Plaphoons. Però no podem compartir-lo amb vosaltres pel format tan específic amb el que ha estat creat.
Activitat 5: Cas Pràctic d'Implant Coclear
En aquesta activitat hem estudiat un cas pràctic d'un pacient amb implant coclear, les fases que hauriem d'incloure en un programa de rehabilitació i quines etapes seguiríem dins d'aquestes fases.
El cas és el d'una xiqueta amb sordesa profunda, amb implants coclears bilaterals des dels 2 anys i mig.
Podeu descarregar el PDF que hem elaborat amb aquestes qüestions al següent link: "Caso Práctico de Implante Coclear"
Activitat 4: Cas Pràctic de Veu i Parla
El aquesta activitat de classe hem estudiat un cas pràctic exposat per la professora i hem plantejat tantes activitats per a la rehabilitació del mateix com ens ha permès l'hora de classe. Era important utilitzar els recursos tecnològics estudiats a classe per a les activitats, o buscar-ne de nous.

Nosaltres hem plantejat 5 objectius amb una activitat per a cadascun, utilitzant els següents recursos: vídeos d''Internet, el SpeechViewer III, el LIM i el Globus III.
Podeu descarregar el PDF amb les 5 activitats que hem pensat al següent enllaç: Caso práctico de Voz y Habla
Activitat 3: Libro Interactivo Multimedia, LIM
El sistema LIM és un entorn per a la creació
de materials educatius, format per un editor d'activitats (EdiLIM), un
visualitzador (LIM) y un arxiu en format XML que defineix les
propietats del llibre i les pàgines que el componen.
Després d'unes quantes classes dedicades a l'estudi d'aquest entorn, com heu pogut veure al Diari de l'Aula, hem completat el nostre propi Llibre Interactiu Multimèdia. El LIM que presentarem a continuació, anomenat "Ejercicios de Intervención para Afasia Motora", ha sigut elaborat en particular per a la pacient Camille García.
Camille és una pacient de 63 anys que va sofrir un ACV fa 12 mesos, sent diagnosticada poc després amb una Afàsia Motora o de Broca. L'exploració neuropsicològica de Camille ens informa de que té una bona atenció i una molt bona comprensió d'ordres; però una greu disatria i alteracions importants en denominació, repetició, lectura, càlcul simple i escriptura. L'actitud de la pacient és molt bona, encara que sol cansar-se prompte en les sessions.
![]() |
Aquesta és la zona afectada al cervell de Camille a causa de l'Accident Cerebro-Vascular, l'Àrea de Broca |
Els exercicis que li presentem en aquest LIM, estan destinats a treballar la denominació, la repetició, la lectura, l'escriptura i el càlcul.
Tota l'estètica de les activitats està relacionada amb les aficions de Camille (tocar el piano, teixir o cuidar el seu gos) i les tasques de casa de les que s'ha fet càrrec tota la vida. Açò farà que els exercicis siguen més atractius per a ella i que augmente la seua motivació al veure elements com fotografies dels seus familiars o patrons de punt.
A través d'aquest enllaç, podreu visitar el Llibre Interactiu Multimèdia que acabem d'explicar elaborat per nosaltres: "Ejercicios de Intervención para Afasia Motora"
I en aquest altre enllaç podreu accedir a la pàgina oficial d'aquest entorn, des d'on podreu descarregar gratuïtament el programa: EDUCALIM.
A la classe de Recursos Tecnològics aplicats a la
Logopèdia hem estat buscant aplicacions aptes per a mòbil o tablet que siguen
útils per als logopedes i per als pacients dels mateixos.
A les entrades del Blog podeu trobar informació sobre Voice Analyst, un programa d’utilitat per als logopedes en la rehabilitació de les
Disfonies.
Tanmateix ací anem a exposar uns quants programes
interesants, útils per al tractament d’altres patologies.
A) Speech with Milo: Verbs
Aquesta aplicació està dedicada a ajudar a parlar als
xiquets xicotets i als que tinguen alguna dificultat. Es tracta d’un software
que reconeix la veu de l’usuari per a que aquest puga ordenar a “Milo” (el
ratolí protagonista del joc i al qual vegem baix d'aquestes línies) que realitze accions.
![]() |
A Milo se li ha manat "Abraçar" |
Si la animació fa el que se li ha demanat significa que les paraules s’han pronunciat be. Aquesta aplicació és una experiència interactiva que manté als xiquets enganxats i fa que augmenten les seues habilitats del llenguatge de forma divertida i productiva.
Tanmateix no hi ha que oblidar que el logopeda o el pare
tenen una missió important guiant al subjecte i ajudant-lo a aprendre. Encara
que a les imatges la vegem en anglès, dins de l’aplicació podem seleccionar que
el llenguatge a practicar siga l’espanyol.
Aquesta aplicació no és gratuïta, però
el seu preu és molt accessible.
Podeu descarregar aquesta aplicació a l'enllaç següent: Speech with Milo: Verbs
B) Ordenar y Aprender para niños

Aquesta és la raó per la que l’hem seleccionat, la seua utilitat per a
practicar i augmentar el vocabulari dels xiquets, ja siguen xiquets amb
dificultats o amb desenvolupament normal com a estimulació addicional. A més
els creadors asseguren que el joc també proporciona una bona base per a futures
habilitats matemàtiques. Amb el joc milloraran també les capacitats de
classificació dels xiquets.
![]() |
Ací vegem una de les activitats de l'aplicació, on tenim que escollir a quina escena pertany l'animal que aparega baix. |
![]() |
Feedback positiu |
L’aplicació és un joc divertit i didàctic, que conta amb un
aspecte simple i intuïtiu. Hi ha objectes animats en cada escena, i feedback
positiu (la careta somrient que vegem a la dreta) quan el xiquet encerta la resposta.
Aquesta aplicació és gratuïta i està disponible en espanyol
i en 14 idiomes més.
Podeu descarregar-la a l'enllaç següent: Ordenar y Aprender para niños
Activitat 1: Presentació Interactiva
Aquest exercici ha consistit en l'elaboració d'una presentació de Power Point interactiva.
El cas que ens va ser plantejat va ser un pacient amb afàsia anòmica, que havia de poder utilitzar la presentació per a treballar la seua alteració. Nosaltres en particular, vam escollir que el pacient es tractava d'un músic, pel que anem a treballar amb ell els instruments musicals.
A la presentació vegem com treballaríem 2 conceptes: el piano i la trompeta; demanem la denominació de l'objecte i anem afegint ajudes (visuals, fonològiques, semàntiques,...) conforme els problemes que presenta el pacient. I l'últim pas, si no ha aconseguit denominar l'objecte, és la repetició.
A continuació podeu descarregar la presentació: Veure la Presentació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada